HomeSchipholWaarom er miljoenen nodig zijn om de boeven op Schiphol te verjagen

Waarom er miljoenen nodig zijn om de boeven op Schiphol te verjagen

SCHIPHOL – 2,6 miljoen euro trekt demissionair minister Ferd Grapperhaus in totaal uit om de criminaliteit op en rond Schiphol aan te pakken. Waarom is hier eigenlijk zoveel geld voor nodig? En wat voor boevenpraktijken vinden er dan allemaal plaats in en om de luchthaven? NH Nieuws, partner van AAN!, legt de situatie uit aan de hand van zes vragen.

1. Wat voor criminaliteit vindt er plaats op Schiphol?

Drugssmokkel is het grootste probleem. De drugs komen op allerlei manieren binnen: in darmen van bolletjesslikkers, vrachtvliegtuigen, in koffers van passagiers. Het personeel van Schiphol wordt regelmatig geronseld om mee te helpen aan deze smokkel. Niet alleen drugs, maar ook illegale geneesmiddelen, namaakgoederen, anabolen, wild-life en zelfs mensen worden via Schiphol ons land in gesmokkeld.

Criminelen schakelen graag schoonmakers in, omdat zij vaak met hun pas – de ‘Schipholpas’ – tot een groot gebied toegang hebben, zelfs in de vliegtuigen. Door vuilniszakken kunnen drugs uit het vliegtuig naar buiten worden gesmokkeld. Ook cateringmedewerkers kunnen buiten het zicht van beveiligingscamera’s drugs doorgeven en zelfs piloten, stewards en stewardessen nemen weleens drugs mee. 

2. Hoe kan het dat luchthavenpersoneel zomaar betrokken wordt bij deze criminele activiteiten?

Op Schiphol werkt veel personeel dat in dienst is van andere bedrijven: die zijn dus ingehuurd door Schiphol. In de bagagekelder werken mensen van KLM, Swissport, Menzies, Dnata en Aviapartner. Volgens het rapport van de gemeente zijn bijvoorbeeld bagagemedewerkers ontvankelijk voor drugscriminaliteit vanwege de hoge beloningen in tegenstelling tot de lage salarissen en het zware werk.

Je mond opentrekken kan in de bagagekelders gevaarlijk zijn: wie praat over zijn geronselde collega’s kan rekenen op pesten, intimidatie of geweld. Dat kan komen van criminelen die zelf in dienst zijn, of van al geronselde medewerkers die willen dat de boel stil wordt gehouden.

Ook uit angst voor imagoschade en solidariteit trekken medewerkers niet snel aan de bel, een bedrijf wil niet graag bekend komen te staan als een criminele bende.

3. Waarom is er zoveel geld nodig? 

Schiphol is immens groot, er zijn overal hoekjes en gaatjes waar criminele activiteiten plaats kunnen vinden. Ook zijn er heel veel bedrijfjes om Schiphol heen, bijvoorbeeld pakketbedrijven. De gemeente Haarlemmermeer heeft met die eerste zeven ton onder andere in kaart gebracht wat al die bedrijfjes doen en of ze wel doen wat ze zeggen dat ze doen. Verder is het geld bedoeld om meer camera’s op te hangen, luchthavenpersoneel te trainen om criminele activiteiten eerder in de gaten te hebben en het terugdringen van het misbruik van de Schipholpas. 

4. Op welke plekken op Schiphol opereren de boeven vooral? 

De bagagekelders en vrachtloodsen – waar weinig cameratoezicht is – en Schiphol-Oost zijn volgens het rapport van de gemeente blinde vlekken waar veel drugscriminaliteit voorkomt. Schiphol-Oost was vroeger de oorspronkelijke luchthaven, maar is nu het onderhoudsdeel met de hangaars waar de vliegtuigen staan opgeslagen. Ook vertrekken en landen de privévliegtuigen er en zit daar de verkeersleiding. Het is een enorm terrein, dat niet goed genoeg is beveiligd: elke medewerker met een Schipholpas heeft hiertoe toegang.

Zelfs de privélounge in de terminal van Schiphol is een zwak punt: met een Privium-lidmaatschap kun je met een pas gemakkelijk zonder ticket in beveiligd gebied komen. Eenmaal daar kan een diefstal worden gepleegd en kunnen criminelen zonder controle weer terug naar de ‘bewoonde wereld’.

Doron Sajet
Doron Sajet
Doron Sajet is de luchtvaartexpert van NH Nieuws. Voor AAN! Amstelveen houdt hij ook de situatie rond Schiphol en Amstelveen in de gaten.

AANRADERS