HomeWijkenBankrasTweebaans Beneluxbaan wordt definitief 50 kilometer per uur over hele traject

Tweebaans Beneluxbaan wordt definitief 50 kilometer per uur over hele traject

AMSTELVEEN – De kogel is dan toch door de kerk. Met een snelheid van vijftig kilometer per uur welteverstaan. De gemeente heeft namelijk besloten dat vijftig kilometer per uur de maximum snelheid op de Beneluxbaan blijft.

De Beneluxbaan is met voorsprong de belangrijkste verkeerader van Amstelveen. Voordat de werkzaamheden aan de Amstelveenlijn begonnen golden er twee maximumsnelheden: zeventig en vijftig kilometer per uur. Overigens hielden veel automobilisten op alle stukken zeventig aan. Zeker omdat het een tweebaansweg betreft. Tijdens de werkzaamheden ging het hele traject tijdelijk terug naar 50 km/u. De tijdelijke maatregel wordt nu dus definitief.

“Daarmee wordt gekozen voor de vereiste verkeersveiligheid, een eenduidig en duidelijk snelheidsregime en het beperken van de geluids-en milieubelasting voor omwonenden”, zegt wethouder Rob Ellermeijer.

Onduidelijk snelheidsregime

De gemeente stelt dat het wisselende snelheidsregime onduidelijk was voor automobilisten. Door extra bebording en markeringen werd geprobeerd dit te ondervangen, maar het bleek dat weggebruikers de verschillende maximumsnelheden onduidelijk vonden en regelmatig harder reden dan toegestaan.

Lees ook: BbA: ’50 op Beneluxbaan lijdt tot veel frustratie en ergernis’

Een maximumsnelheid van 70 km/u over de hele Beneluxbaan is volgens het college geen optie. In de ondergrondse bakken van de Amstelveenlijn en bij de in-en uitvoegstroken is zou 70 km/u verkeersonveilig zijn. “We hebben nog gekeken naar 60 km/u over het hele traject, maar die snelheid is wettelijk niet toegestaan binnen de bebouwde kom”, legt Ellermeijer uit.

Door nieuwe kruisingen al tijdswinst

“Het college begrijpt dat het gevoelsmatig soms langzaam lijkt. Maar de tijdswinst door de kleine stukken 70 km/u is beperkt. Bovendien rijdt het verkeer nu beter door vanwege de drie nieuwe ongelijkvloerse kruisingen en wordt met 50 km/u al een tijdwinst geboekt van twee minuten. Dat is een belangrijke winst in reistijd ten opzichte van de oude situatie. Daarnaast draagt een lagere maximumsnelheid bij aan het beperken van de geluids- en milieubelasting voor omwonenden.”

AAN! Hield onlangs nog een enquête over de maximum snelheid op de Benluxbaan. Zeventig procent gaf te kennen ook voor 70 kilometer per uur te zijn. De overige dertig procent vond 50 kilometer uur verstandiger.

Redactiehttps://aanamstelveen.nl
De redactie van AAN! staat 24/7 paraat om het laatste nieuws uit Amstelveen te brengen. Daarvoor werken wij samen met natuurlijk onze vrijwilligers, maar ook met onze nieuwspartner NH Nieuws. Nieuwstip? Mail ons via redactie@aanamstelveen.nl

AANRADERS