Home112Toegankelijkheid Amstelveense politie neemt toe door sociale media

Toegankelijkheid Amstelveense politie neemt toe door sociale media

AMSTELVEEN – De toegankelijkheid van de Amstelveense politie is de laatste tijd sterk vergroot door het inzetten van sociale media accounts. Met name het gebruik van de app Instagram zorgt voor veel aandacht en betrokkenheid onder de jongeren en studenten van Amstelveen. 

In 2015 begon de politie Amstelveen hun eerste Facebook-pagina om de Amstelveners een inkijk te geven in het politiewerk in de stad. Hier kwamen later Twitter en Instagram bij. Sinds een paar maanden legt brigadier Jim zijn diensten vast via Instagram stories om nog meer inkijk te geven over het politiewerk. “Je merkt gewoon de laatste tijd dat het op straat erg leeft. Zeker veel jongeren herkennen je, waardoor er meteen ruimte is voor een gesprek en dat je hierdoor meer benaderbaar bent”, geeft Jim aan. 

Telefoontjes worden vervangen door berichten

Niet alleen het gesprek neemt toe op straat, maar er komen ook steeds meldingen binnen via de sociale media kanalen. “Op een doordeweekse dag kunnen wij zeker meer meldingen binnenkrijgen via Instagram DM (Direct Message) dan dat wij gebeld worden via de officiële kanalen. Dit is eigenlijk ook niet gek, want voor het 0900-nummer moet je betalen, sta je soms in de wacht of is de telefonist niet plaatselijk bekend. Een gratis berichtje met een foto en locatie erbij is voor de melder dan ook een stuk makkelijker.

Laatst kregen wij bijvoorbeeld tijdens de nachtdienst een bericht via Instagram over een verdachte auto. Hier zijn wij ook direct langs gereden. Zij bleken inderdaad inbrekersgereedschap bij te hebben en hebben we ze ook gearresteerd. Het nadeel van sociale media is wel dat opvolging van de melding niet 24/7 gegarandeerd zijn, dus als je de politie nodig heb, moeten mensen echt blijven bellen.”

Kansen

Omdat sociale media een zeer goede manier is om mensen, en zeker jongeren te bereiken, zullen vanaf het najaar de accounts van wijkagenten worden gebundeld naar twee accounts, een Amstelveen-Noord en Amstelveen-Zuid account, met als doel nog meer mensen te kunnen berichtgeven over de buurt. 

Niet alleen het algemene account van Politie Amstelveen is druk bezig op de sociale media. Ook wijkagent Christan Phylipsen van de wijk Uilenstede zet Instagram actief in om contact te blijven zoeken met de buurt. 

Groot succes

Inmiddels heeft Christian met zijn account @wijkagent_uilenstede ruim 750 volgers, waarmee hij zijn dagelijkse activiteiten tijdens zijn werk deelt. “Ik vind het belangrijk dat de Amstelveners en studenten weten wie ik ben en wat ik doe. Contact maken is een belangrijk deel van mijn werk als wijkagent, en daarin wordt verwacht dat je ook meegaat met de tijd”, aldus Christian. “Ik post tijdens mijn dienst dan dingen van mijn werk als wijkagent, waarvan ik denk dat mensen dat leuk vinden om te zien. Mijn doel is dan om de toegankelijkheid tussen mij en bijvoorbeeld de studenten op de campus te vergroten, zodat zij weten wat ze aan mij hebben en bij mij terecht kunnen.”

De foto’s van Christian zijn ook al enkele keren repost door de politie eenheid Amsterdam met als hoogtepunt bijna 400 likes. “Ik hoop dat het nog verder groeit, maar voor nu ben ik blij met de mensen die ik ermee bereik, zodat ik zo toegankelijk mogelijk blijf voor de mensen hier. 

Inloopspreekuren

Ook probeert Christian zijn contactmomenten met de wijk en de campus te promoten via zijn Instagramprofiel. Vanaf 23 september begint hij een maandelijks inloopspreekuur op Campus Uilenstede. “Het is dan de bedoeling dat ik zeker voor de nieuwe studenten even kennis kom maken en te laten weten wat ik voor ze kan betekenen als wijkagent.”

Foto('s):Instagram
Eveliene Quaijtaal
Eveliene Quaijtaal
Eveliene is 20 jaar en komt oorspronkelijk uit Breda. Sinds 2020 woont ze echter in de regio Groot Amsterdam en volgt de studie Media & Journalistiek aan de Vrije Universiteit.

AANRADERS