HomeAANdachtSituatie in kinderopvang door personeelstekort nijpend: “We vissen in dezelfde lege vijver”

Situatie in kinderopvang door personeelstekort nijpend: “We vissen in dezelfde lege vijver”

Door het enorme tekort aan personeel is de situatie in de Amstelveense kinderopvang onhoudbaar geworden. Volgens Myra Quint, directeur en eigenaar van Kinderopvang Mirakel is de rek er volledig uit bij het personeel. “Ik heb mijn bedrijf al bijna 30 jaar. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Hoe gaan we dit oplossen met z’n allen.” 

Vorige week ging er een mail uit naar de ouders, die gebruik maken van Mirakel, dat het ruilen van opvangdagen en het inzetten van extra dagen bijna niet mogelijk zal zijn en in de meest extreme situatie ze een groep zullen moeten sluiten. Want de rek is eruit, vertelt Quint. “Medewerkers lopen op hun laatste benen. Ze hebben zich meer dan honderd procent ingezet. Soms durven ze zelfs geen vrij te nemen, omdat ze bang zijn dat er niemand voor de kinderen is. En in toenemende mate moeten we vrije dagen terugdraaien of verlof niet toekennen. Dit is het uithollen van je personeel en de kwaliteit van de opvang. Medewerkers in kinderopvang doen dit beroep echt vanuit een roeping en staan voor hun werk en de kinderen. Daardoor willen ze geen nee zeggen en ouders teleurstellen.” 

‘Levensader’

Zelfs het kantoorpersoneel staat regelmatig op de groep, waardoor andere werkzaamheden blijven liggen. “Dat betekent minder coaching gesprekken of functioneringsgesprekken. Dat zijn de momenten dat je bij je medewerkers toetst hoe het met ze gaat. Voelen ze zich nog wel happy in de organisatie.” Ook zijn er dagen dat de medewerkers van de planning op de groep staan. Dan is de afdeling planning niet bereikbaar. “Dat is de levensader van de organisatie.”

Quint noemt de IKK wet (Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang), die op 1 januari 2018 in werking is getreden, als een van de redenen voor het personeelstekort van vandaag. Zo worden mensen van bepaalde studies en opleidingen waarmee je vroeger in de kinderopvang mocht werken, niet langer toegelaten. Daardoor komen er minder mensen op de markt. Bovendien moeten de groepen anders worden samengesteld met minder kinderen en meer begeleiders. Dit is niet haalbaar.  En er is veel meer administratie voor de begeleiders op de groep. “Je ziet dat je kwaliteit ten onder gaat aan de regeldruk. Medewerkers verliezen plezier in hun werk en goede mensen gaan weg. Ze willen de spanning niet meer”, aldus Quint.

Valse wachtlijsten

Op papier zijn er enorme wachtlijsten, maar het zijn valse wachtlijsten die met extra personeel gemakkelijk en snel opgelost kunnen worden. “Op ons filiaal op de Bovenkerkerweg zijn twee groepen gesloten. Een is helemaal dicht en de ander alleen op bepaalde dagen. Als we personeel hadden kunnen vinden, dan zouden we dit zo op kunnen lossen”, zegt Quint. “We vissen allemaal in dezelfde lege vijver.”

“Het is een probleem dat ons boven het hoofd is gegroeid”

Myra Quint – directeur en eigenaar van Kinderopvang Mirakel

Als oplossing ziet Quint het versoepelen van de regels binnen de IKK wet. “Waar ik voor pleit is terug naar de oude groepssamenstelling. Ik ben zeker voor kwaliteit, maar drie medewerkers op een groep voegt niet altijd veel toe. Er valt winst te behalen op andere gebieden, zoals bijvoorbeeld welzijn van werknemers en een goed ziektebeleid. En versoepel de opleidingseisen. De beoogde kwaliteitsverbetering is, naar mijn mening, met invoering van de wet IKK niet gehaald.” 

Gastouders 

Maar ook in andere vormen van opvang is het nijpend, zoals bij gastouderbureau Amado. Rieneke Heesen, mede-eigenaar van het bureau, ziet ook een enorm tekort aan gastouders. “We hebben heel veel baby aanvragen en die kunnen niet allemaal geplaatst worden bij gastouders. De vraag is enorm toegenomen”, vertelt Heesen. 

Daarnaast is het aantal gastouders teruggelopen. “Juist tijdens corona zijn een aantal gastouders afgehaakt. Omdat de kinderopvang dicht ging moesten zij hun eigen kinderen opvangen. Anderen vielen zelf in de risicogroep of hun partner viel in de risicogroep. Zij hebben gezegd: ‘We zijn onbeschermd en dat risico willen we niet lopen’.”

In de eerste lockdown moesten ook de gastouders dicht, maar in de tweede lockdown bleven ze open. “Dat was cruciaal punt. Veel zeiden: ‘wij zijn geen speelbal’. Deze gastouders komen ook niet meer terug.”

Koek is op

Omdat de medewerkers tot nu toe de tekorten opvingen, vielen de problemen bij de ouders nog niet zo op. Maar de koek is op en ouders krijgen er nu voor het eerst echt last van. Er is geen plek voor hun kind, een dag ruilen kan niet meer en een extra dag vaak ook niet. Quint: “Je wilt laten zien dat je het aan kan en het voelt als falen als je het niet kan oplossen. Het is een probleem dat ons boven het hoofd is gegroeid.”

AANRADERS