Het is al dagen absolute chaos op Schiphol. Voor de gates, paspoortcontrole en bagagebanden staan rijen vol met geïrriteerde reizigers. Op het internet stromen de boze reacties binnen, maar het einde van de drukte lijkt nog niet in zicht.

“Vijf uur in de rij met een baby en mensen die flauwvallen!” Floris Jeurissen is absoluut niet te spreken over de wanorde op Schiphol, zo valt te lezen in zijn Google-recensie. “Nul communicatie, waardeloos!” Schiphol krijgt van Floris één ster.
Volgens Frank Oostdam, directeur van het ANVR, bestaan de rijen voor het overgrote deel uit uitvliegende Nederlanders. “Al zijn het er nu niet veel meer dan voor corona”, licht hij toe. “In de meivakantie zaten we ongeveer op 90 procent van de normale capaciteit, maar tegen de zomervakantie zal het weer op het oude niveau zijn.” Het einde van de chaos en drukte is dus voor nu nog niet in zicht.
“Vlieg absoluut niet via deze luchthaven, onder geen enkele voorwaarde!”
Alexis miller, reiziger
“The worst airport ever”, schreeuwde een Duitse toerist tegen een medewerker van Schiphol, volgens een Google-recensie van Alexis Miller over het vliegveld. Miller schrijft verder over enorme rijen, onvindbaar eten of drinken en er hing zelfs een stopcontact half uit de muur. “Zulke situaties verwacht je na een natuurramp, maar niet op een doodnormale maandag”, vervolgt Miller. Haar advies: “Vlieg absoluut niet via deze luchthaven, onder geen enkele voorwaarde!” Miller gaf het vliegveld dan ook één ster.
Amanda heeft haar Schiphol ervaring gevangen in een Tiktok video. Opgehoopt als sardientjes stond ze maar liefst zes uur in de rij voor de beveiligingscontrole. Amanda zag volgens haar video twee ‘fights’ uitbreken vanwege voordringers. “Get me out of here”, schrijft ze in alle wanhoop. Gelukkig werden er na vijf uur wachten wel wat stroopwafels en flesjes water uitgedeeld.
@Schiphol Any update on crowd management at the airport today? The queue to get through to security has taken over 3 hours causing flights to leave the airport empty as everyone is stuck at security. This is flight KL0645 departing without the majority of its passengers… pic.twitter.com/lMcybyqF9q
— Felix (@BellsyB) May 23, 2022
“Als je daar nu op de vloer staat als hardwerkende medewerker op Schiphol is het nu absoluut niet fijn”, licht Oostdam toe. Volgens hem is het een vicieuze cirkel. “Ze worden uitgescholden, zijn overwerkt en ze melden zich dan ziek. En er is al te weinig personeel.”
Schiphol waarschuwde al eerder dat de drukte in elk geval tot de zomer zou aanhouden, maar toch worden passagiers elke dag weer verrast door de chaos die vandaag exact een maand geleden begon met een wilde staking van het bagagepersoneel van KLM.
Amsterdam Schiphol airport.. 3 hour line to get through security just to miss our flight, have to pay £500 to get new flights, wait 12 hours with no staff in sight to help & THEN we’re told the airport have lost our bags. Absolute joke @Schiphol pic.twitter.com/zVboxEkOiQ
— Megan Jane (@meganjanebd) May 24, 2022
“Het is momenteel sowieso een clusterfuck“, vertelt Oostdam. “Wat je nu ziet, is dat heel veel mensen nu heel vroeg naar Schiphol komen om hun vlucht niet te missen. Mensen komen 6 a 7 uur te vroeg op Schiphol. Die nemen de plek in van mensen die er drie uur eerder moeten zijn. Maar ik zou hetzelfde doen, want je wilt het vliegtuig niet missen.”