Home Schiphol ‘Schiphol krimpt met tienduizenden vluchten, Lelystad blijft langer dicht’

‘Schiphol krimpt met tienduizenden vluchten, Lelystad blijft langer dicht’

Het maximumaantal vluchten op Schiphol wordt teruggebracht van 500.000 naar 440.000 per jaar. Bovendien wordt de opening van vakantieluchthaven Lelystad Airport opnieuw uitgesteld. Dat melden RTL Nieuws en De Gelderlander. Waarschijnlijk maakt minister Harbers van Infrastructuur morgen na de ministerraad de krimpplannen officieel bekend.

Zowel Schiphol als Lelystad Airport krijgen het niet voor elkaar om aan de eisen voor stikstof, fijnstof en geluidsoverlast te voldoen. Naar alle waarschijnlijkheid wordt de opening van Lelystad weer vooruitgeschoven, dit keer naar 2024. De regionale luchthaven zou in de oorspronkelijke plannen van het kabinet geopend moeten worden om Schiphol te ontlasten.

Lelystad Airport is nu nog een luchthaven uitsluitend bedoeld voor de kleine luchtvaart, zoals lesvluchten en sportvliegers. De infrastructuur van het vliegveld is al jaren gereed voor vakantievluchten: de landingsbaan is verlengd, de verkeerstoren is verhoogd en bemand met luchtverkeersleiders en er staat een complete terminal met parkeerplekken voor drie vliegtuigen van het formaat Boeing 737 of Airbus A320.

Hoewel het nieuws nog op basis van bronnen van RTL Nieuws en De Gelderlander bekend is gemaakt, druppelen de eerste reacties uit de Tweede Kamer al binnen. Suzanne Kröger van GroenLinks laat NH Nieuws weten het nieuws over de krimp van Schiphol een belangrijke eerste stap te vinden.

‘Schiphol moet verder krimpen’

“Dit zorgt voor een betere natuur, minder uitstoot van schadelijke stoffen en minder geluidsoverlast voor omwonenden”, alsdus Kröger.” Wat GroenLinks betreft moet het kabinet nog meer doen. Schiphol moet verder krimpen naar 400.000 vluchten. En de krimp mag geen sluiproute zijn voor de opening van vliegveld Lelystad of verplaatsen van vluchten naar andere Nederlandse vliegvelden.”

Mobiele versie afsluiten