Op weg naar een verbrede A9 (2): ‘Vijf jaar bouwput’

AMSTELVEEN – Door de aanleg van de A9 is Amstelveen de komende vijf jaar een bouwput. De verbreding en ondertunneling zijn een mega-operatie. Amstelveners kunnen zich de komende jaren schrap zetten.

“Bij een project als dit krijg je te maken met af en toe wegafzettingen, lawaai bijvoorbeeld bij het intrillen van damwanden en in droge periodes zal ook af en toe het gebruikte zand gaan opwaaien,” zegt Lammert Postma, omgevingsmanager van Rijkswaterstaat. 

Zie ook: Op weg naar een verbrede A9 (1): ‘De beloofde tunnel die niet kwam’

Eerst moeten veel aanpassingen worden gedaan om ervoor te zorgen dat er zogenoemde bypass kan worden aangelegd. Daarna wordt begonnen met de aanleg van de noordelijke bak. Als alles volgens plan verloopt kan daar vanaf 2024 verkeer rijden. Op dat moment kan er worden begonnen met de zuidelijke bak. In 2026 kunnen dan uiteindelijk de overkappingen worden aangelegd.

Naast Amstelveners en gebruikers van de A9 gaan ook de lokale ondernemers last hebben van de vele opbrekingen en omleidingen. Bij het eerste weekend dat de A9 was afgesloten merkten de ondernemers in het Stadshart het meteen in de omzet. “Een naar vooruitzicht,” bekent A9-wethouder Herbert Raat. Hij zegt ook dat op alle gebieden van overlast de vinger aan de pols wordt gehouden en daar waar nodig wordt ingegrepen.

Bekijk het tweede deel van het tweeluik Op weg naar een verbrede A9: ‘Vijf jaar bouwput’

Redactie AAN!
De redactie van AAN! staat 24/7 paraat om het laatste nieuws uit Amstelveen te brengen. Daarvoor werken wij samen met natuurlijk onze vrijwilligers, maar ook met onze nieuwspartner NH Nieuws. Nieuwstip? Mail ons via redactie@aanamstelveen.nl

AANRADERS