HomeA9Borden en stoplichten moeten automobilisten kruispunt bij Keizer Karelweg over helpen

Borden en stoplichten moeten automobilisten kruispunt bij Keizer Karelweg over helpen

De zogeheten Diverging Diamond Interchange (DDI) op de Keizer Karelweg ter hoogte van de A9 is nu een week in gebruik. Aannemer VeenIX bekijkt per dag hoe het gaat en heeft aanpassingen gedaan om het makkelijker te maken voor automobilisten.

Er zijn onder andere borden bijgeplaatst om te voorkomen dat mensen gaan spookrijden. De borden geven aan dat automobilisten er vanaf die kant niet in kunnen rijden. Verder zijn volgens de aannemer op de eerste dag de instellingen van de verkeerslichten aangepast ‘om zo zoekende automobilisten meer tijd te geven om veilig het kruispunt over te steken’.

Bekijk hier hoe de nieuwe verkeerssituatie eruit ziet:

‘Zuidzijde lastig’

VeenIX kijkt via camera’s live mee met de verkeerssituatie op het kruispunt. Verkeersmanager Fedde Kuperus legt uit waar de knelpunten bleken te liggen: “Wat opvalt is dat mensen de zuidzijde soms lastig vinden. Voorheen reed het verkeer namelijk vanaf het zuiden rechtdoor richting de A9 of het Stadshart. Nu zijn er twee rijstroken met daarop pijlen die linksaf aangeven, omdat het verkeer aan de linkerkant over het kruispunt rijdt. Het blijkt dat mensen dat verwarrend vinden.”

Kuperus gaat er vanuit dat de ‘wenperiode’ ongeveer twee weken zal duren. Anders worden meer aanpassingen gedaan. Aan de noordzijde van het kruispunt gaat het volgens hem goed. “Het verkeer kruist elkaar daar een keer en rijdt daarna een stuk tegengesteld, waarbij je de tegenliggers aan je rechterkant ziet,” legt hij uit.

Lees ook: Nieuw kruispunt bij Keizer Karelweg zorgt voor bijzondere taferelen

Spookrijders

Van te voren werd al de inschatting gemaakt dat de situatie aan de zuidkant verwarrend zou kunnen zijn voor automobilisten, daarom zijn in het ontwerp al maatregelen genomen. Zo is er een extra betonnen blok geplaatst om spookrijden te voorkomen.

Verder zijn anti-zichtschermen geplaatst om te voorkomen dat mensen afgeleid raken doordat ze ineens tegemoetkomende auto’s aan hun rechterkant zien rijden. “Maar we hebben ook camera’s die zo zijn ingesteld, dat ze automatisch spookrijders detecteren. Als een voertuig op de verkeerde weghelft in de verkeerde richting rijdt, krijgen we daarvan meteen een melding.” vertelt Kuperus.

Automobilisten bleken ondanks deze maatregelen dus toch soms nog de verkeerde route te rijden. Er zijn deze week voor zover bekend geen ongelukken gebeurd op het kruispunt bij de Keizer Karelweg. De maatregelen die zijn genomen kunnen afhankelijk van hoe het gaat later weer worden afgeschaald.

Redactie AAN!
De redactie van AAN! staat 24/7 paraat om het laatste nieuws uit Amstelveen te brengen. Daarvoor werken wij samen met natuurlijk onze vrijwilligers, maar ook met onze nieuwspartner NH Nieuws. Nieuwstip? Mail ons via redactie@aanamstelveen.nl

AANRADERS