HomeWijkenKeizer KarelparkAmstelveense horeca niet blij: 'Ik moet straks met mijn vaste gasten discussies...

Amstelveense horeca niet blij: ‘Ik moet straks met mijn vaste gasten discussies aangaan’

AMSTELVEEN – Amstelveense horecaondernemers zijn niet blij met de invoer van de nieuwe (versoepelende) coronamaatregelen. Zo moeten horecaondernemers vanaf 25 september de coronatoegangsbewijzen van hun gasten checken. Dit geldt niet voor de terrassen.

Het coronatoegangsbewijs zal dienen als vervanging voor de anderhalve-meter-maatregel. Door het loslaten van deze regel kan onder andere de horeca meer gasten ontvangen waardoor de kans op besmetting groter is. Het checken van de coronatoegangsbewijzen moet dit voorkomen.

Onuitvoerbaar

Het checken van de coronatoegangsbewijzen van klanten is daarentegen een onuitvoerbaar plan volgens Daan Kroone, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) Amstelland. “Horecaondernemers worden wederom geconfronteerd worden met nieuwe investeringen, aanpassingen van werkwijze en een hoop onrust onder de gasten,” vertelt Kroone.  

Ook Jaap Buijs, eigenaar van The Pub, vindt het een onuitvoerbaar plan. Zo heeft hij niet genoeg personeel om de toegangsbewijzen te checken: “Het rookbeleid zorgt ervoor dat er een in- en uitloop is van mensen. Op een gegeven moment weet je niet meer wie wel of niet gecontroleerd is. We hebben niet genoeg personeel om dit in de gaten te houden. Daarnaast kan iedereen gewoon nu naar binnenkomen bij ons. Straks moet ik na de invoering vanachter de bar komen om alles te checken. Het is een leuk verzonnen regel die heel moeilijk is te handhaven in de horeca.”

Horeca pineut

Niet alleen door de onuitvoerbaarheid ziet Jaap Buijs deze nieuwe maatregel niet zitten. Zo vertelt hij: ”Wij zijn eigenlijk de pineut door de mensen die zich niet hebben laten inenten. Zij hebben een grotere kans op een ziekenhuisopname waardoor wij diverse maatregelen krijgen. Elke keer krijgen wij andere nieuwe maatregelen waardoor mensen, die in de horeca werken, het zat worden en uiteindelijk stoppen. Hierdoor heeft de horeca te weinig personeel.”

Hoewel de horeca meer gasten kan ontvangen, zal er geen stijging in omzet zijn volgens Kroone. Zo zouden er voor klanten meerdere drempels worden gecreëerd die sommigen weerhouden om naar de horeca te gaan. “Een horecabezoek is vaak een flitsbezoek, een impuls zoals ‘laten we even wat drinken’. Dit kan dan niet als je niet je spullen op orde hebt,” vertelt hij. “Als mensen hun spullen niet op orde hebben, moeten we ze wegsturen. Dit gaat dagelijks situaties veroorzaken die de horeca niet waardig zijn. Ik moet straks met mijn vaste gasten discussies aangaan, omdat ze niet naar de teststraat zijn gegaan voor een kopje koffie.”

“Overheid kan voorbeeld nemen aan Amstelveen”

De gemeente Amstelveen steunt de Amstelveense horecaondernemers zeer goed volgens zowel Daan Kroone als Jaap Buijs. Zo heeft de gemeente de Amstelveense ondernemers financieel geholpen door onder andere het stimuleringsfonds en de anderhalve-meter-subsidie. Daarnaast denkt de gemeente mee over de versoepelingen. De gemeente werkt ook samen met de ondernemers. Kroone: “De gemeente Amstelveen is een goede gesprekspartner die met ons samenwerkt. De overheid kan een voorbeeld nemen aan de gemeente Amstelveen. Zo gaan we weer binnenkort met de wethouders aan tafel zitten om te kijken hoe we met de versoepelingen om moeten gaan.  Zo hoort het te zijn. De handhaving wordt niet ingezet op een harde manier, maar juist op een begeleidende manier.”

Melissa Yau
Melissa Yau
Melissa studeert Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de VU. Grootste deel van haar tijd focust Melissa zich op haar studie, maar ze maakt ook graag tijd vrij om als verslaggever mee te werken aan AAN!

AANRADERS