AMSTELVEEN – De gemeente Amstelveen is druk op zoek naar oplossingen om de overlast van oplaadkabels voor auto’s te verminderen. Kabelgoottegels zijn hiervoor een oplossing maar ook zwenkarmen vanaf eigen terrein zijn hiervoor opties.
Dit laat de gemeente weten aan Bert de Pijper van de ChristenUnie naar aanleiding van schriftelijke vragen. De fractievoorzitter van de CU had hierin de oplossing van de zwenkarmen aangedragen.
Proef
Nu de verkoop van plug-in auto’s een vlucht neemt, werkt de gemeente momenteel aan concept beleidsregels met betrekking tot het (privaat) laden vanaf eigen terrein. Binnenkort komt er een proef om hier ervaring mee op te doen.
De gemeente is al gecharmeerd van de zogenoemde kabelgoottegels. Deze tegels zorgen er voor dat snoeren niet meer over het trottoir liggen, maar “in” het trottoir. Op aangeven van De Pijper gaat kijkt de gemeente nu ook naar de ‘charge-arm’ zoals de zwenkarm officieel heet.
Geen exclusieve parkeerplaats
“Steeds meer bewoners zoeken naar mogelijkheden om een laadpaal op privaat terrein te plaatsen, waar niet op eigen terrein kan worden geparkeerd en geladen. In het kader van duurzaamheid, komen wij graag tegemoet aan deze vraag en onderzoeken we nu wat de mogelijkheden zijn,” aldus de gemeente.
Wel wordt een duidelijke kanttekening geplaatst. Want het moet niet zo zijn dat een kabelgoot of zwenkarm meteen een exclusieve parkeerplaats betekent. Daarom moet er gebruikersovereenkomsten worden opgesteld. Daarbij valt te denken aan afspraken over bijvoorbeeld aanleg, beheer en onderhoud, afstemming in de buurt en dat de parkeerplaats inderdaad door iedereen te gebruiken valt.