HomeCultuur77.000 bezoekers voor mateloos populaire Cobra-expo Frida Kahlo

77.000 bezoekers voor mateloos populaire Cobra-expo Frida Kahlo

AMSTELVEEN – Frida Kahlo & Diego Rivera: A Love Revolution heeft in vier maanden tijd 77.000 bezoekers naar het Cobra Museum voor Moderne Kunst getrokken. Zondag werd de mateloos populaire tentoonstelling afgesloten. De bezoekersaantallen overtroffen elke verwachting van het museum.

Vanwege de geldende corona-restricties heeft het Cobra Museum extra avondopenstellingen aangeboden. Het museum was de afgelopen periode elke dag geopend van 10.00 tot 22.00 uur. Een unicum in de Nederlandse museumgeschiedenis, volgens het museum.

Digitaal bereik

Door de restricties vond het Cobra Museum het van nog groter belang om liefhebbers ook buiten de museummuren te bereiken. Op donderdag 27 mei werd de online opening door maar liefst 1.808 mensen bijgewoond. Met de videoregistratie van deze talkshow, een online curatorial tour, do it at home Frida workshops bereikten Cobra nog eens duizenden geïnteresseerden. Maar liefst 2 miljoen mensen lazen online, in de krant of in hun favoriete magazine over de tentoonstelling of men zag of hoorde programma’s op radio en tv waarin de tentoonstelling werd genoemd.

Vele nieuwe bezoekers

Uit publieksonderzoek blijkt dat er maar liefst 5.000 Amstelveners kwamen kijken naar Kahlo, Rivera en tijdgenoten, 20.000 Amsterdammers en bijna 50.000 bezoekers uit de rest van Nederland en de wereld. Meer dan de helft van de bezoekers was Museumkaarthouder (44.000) en 8.700 VriendenLoterij VIP-KAARThouders en hun introducés kwamen langs. Recensies zijn de belangrijkste informatiebron, maar de mond-tot-mond reclame was net zo belangrijk. 11.000 bezoekers waren jonger dan 40 jaar en dat zorgde voor een divers publiek op zaal en bij symposia, lezingen en events. Bijna 30.000 bezoekers maakten gebruik van het OV en shared mobility om het museum te bereiken. 

Economische impuls

Afgelopen voorjaar kwam Amstelveen weer tot leven met de heropening van het openbare leven. Samen met Visit Amstelveen, amsterdam&partners en de MRA heeft het museum zich sterk gemaakt om zoveel mogelijk bezoekers naar Amstelveen te trekken. De feestelijke citydressing werd ook door ondernemers omarmd en er werd mooi aanbod gerealiseerd met Cinema Amstelveen, Participe, de Bibliotheek Amstelland, P60 en Museum JAN. Met de vele bezoekers uit binnen- en buitenland geeft het Cobra Museum de omgeving een geschatte economische impuls van ruim 4 miljoen euro. De samenwerking tussen lokale partijen wordt duurzaam voortgezet. 

Foto('s):Peter Tijhuis
Redactie
Redactiehttps://aanamstelveen.nl
De redactie van AAN! staat 24/7 paraat om het laatste nieuws uit Amstelveen te brengen. Daarvoor werken wij samen met natuurlijk onze vrijwilligers, maar ook met onze nieuwspartner NH Nieuws. Nieuwstip? Mail ons via redactie@aanamstelveen.nl

AANRADERS